genoeg van boeken

hortensia’s!

op een ingezakte muur

            slaat de regen neer

ajisai ya / kabe ni kuzure o / shibuku ame

in een vergeten

            bloempot bloeien bloemen

op een lentedag

wasure orishi / hachi ni hana saku / harubi kana

een spin doodslaan

            en daarna die eenzaamheid —

de kilte van de nacht

kumo korosu / ato no sabishiki / yosamu kana

genoeg van boeken,

ik stap naar buiten het veld in

            een veld vol nevel

sho ni unde / no ni dereba no no / kasumi kana

lentenacht!

wat zou een man zonder vrouw

            moeten lezen?

haru no yo ya / tsuma naki otoko / nani o yomu

een mand vol kruiden

            neergezet, geen mens te zien

bergen in de lente

kusakago o / oite hito nashi / haru no yama

in deze wijk

            geen woudzanger te horen

geluid van een trein

sono hen ni / uguisu orazu / kisha no oto

een lentebries!

ik zou zo graag een bal gooien

            over dit grasveld

harukaze ya / mari no nagetaki /kusa no hara

aan de boeddha

            valt nog van alles te vragen

winterretraite

shaka ni toute / mitaki koto ari / fuyugomori

Dat laatste woord stal ik van Henri Kerlen, uit zijn vertaling van deze haiku in Shiki, Geur van chrysanten. Haiku (Soest: Kairos, 1998, p. 31):

Nog zoveel vragen

zou ik Boeddha willen stellen —

winter-retraite.

de sponskomkommer bloeit

stikkend in zijn eigen slijm

            ligt de boeddha

hechima saite / tan no tsumarishi / hotoke kana

De laatste vier jaar van zijn leven zou Shiki vanwege zijn tuberculose goeddeels op bed doorbrengen, enigszins geholpen door morfine. Dit is een van de laatste drie haiku die Shiki’s schreef, op zijn doodsbed, in de laatste twaalf uur van zijn leven. In een afscheid met een gedicht volgde hij de haikai-meesters Matsuo Bashō (1644-1694) en Yosa Buson (1716-1785). ‘Boeddha’ (hotoke) is ook een manier om over een overledene te spreken; je kunt het laatste deel van de haiku dus ook vertalen als: ‘ligt hij al dood. 

De hechima 糸瓜 wordt wel vertaald met ‘kalebas’ (al is hij dat niet) en dat bekt zeker beter dan ‘sponskomkommer’, maar een andere keer wil ik op dit gedicht terugkomen en dan is het zaak dat we die sponskomkommer voor ogen hebben.

Als poëzie-activist van het zuiverste water heeft Masaoka Shiki 正岡子規 (1867-1902) de moderne Japanse poëzie blijvend veranderd. Shiki schreef ook tanka, Sinitische gedichten en vrij vers, maar het bekendst is hij als haiku-dichter. Hij geldt ook als de uitvinder van die term, ‘haiku’. Dat is niet helemaal waar, maar waar genoeg om hier nog maar eens te herhalen. Feit is dat hij de oude haikai definitief bevrijdde tot een zelfstandige dichtvorm, én daarvan nadrukkelijk ‘Literatuur’ heeft willen maken. Hij stond aan de wieg van het haiku-tijdschrift Hototogisu (‘Koekoek’, een spel met zijn schrijversnaam Shiki, wat ook ‘Koekoek’ betekent en in feite een Sino-Japanse lezing van dezelfde vogelnaam is; Shiki had deze naam aangenomen als zijn enige gebaar van erkenning van zijn tuberculose: de mythe wil dat de koekoek bloed ophoest wanneer die zingt). Met name via dit tijdschrift werd het ideaal uitgedragen van shasei 写生, ‘schetsen naar het leven’, waarmee Shiki een dichterlijke variant van de moderne realistische schilderkunst voorstond.

Een recent boek dat heel goed laat zien hoe Shiki opereerde als poëzievernieuwer midden in het rumoer van de moderne literatuur is Robert Tuck, Idly Scribbling Rhymers: Poetry, Print, and Community in Nineteenth-Century Japan (New York: Columbia University Press, 2018); zie ook mijn recensie.

De afbeelding is een zelfportret van Shiki uit 1900, nu in de collectie van de National Diet Library, Tokyo; zie de Japanse Wikiwand-pagina.

5 reacties op “genoeg van boeken”

Geachte mijnheer Smits, ik ben tot de conclusie gekomen dat reacties niet veel zin hebben, aangezien ze slechts een enkele maal een tegenreactie uitlokken. Verbazend eigenlijk, als je ziet dat er nauwelijks reacties zijn. Wie zijn de lezers van deze blog, vraag ik me af. Ontbreekt bij hen enig kritisch denken? Het lijkt er wel op. Dat is dan een perfecte afspiegeling van de huidige maatschappij: veel ja-knikkers, veel praatjesmakers ook, maar weinig kritisch nadenkende mensen die bereid zijn goed te luisteren/te lezen om zinnig te kunnen reageren.
Ik lever mijn wapens in, haha. Het leek mij verfrissend dat een leek op het gebied van de Japanologie zijn licht werpt op de geboden stof, maar daar kom ik nu dus van terug.

Beste Ivo,

Bij deze wil ik graag nogmaals dank zeggen voor alle reacties die ik door de jaren van u heb gekregen. Zoals een goede vriend van Shiki al eens op humoristische wijze heeft duidelijk gemaakt, het is niet altijd even makkelijk om docent te zijn.

Dank je. Ik denk wel eens dat in de aard van een docent is om altijd toch ergens tekort te schieten. Uit een serie die ik aan het kijken ben: ‘You know, you’d make a great teacher.’ ‘You just say that because I rant a lot.’

Ik hoop dat de pianodocenten in de zaal dit ook gehoord hebben.

Erik Satie schreef eens “De musicus is misschien wel de meest bescheiden der diersoorten, maar hij is ook de meest trotse. Hij was het die de sublieme kunst van het bederven van poëzie uitvond.”
Uit: Les raisonnements d’un têtu.
(https://tijdschriftterras.nl/erik-satie-redeneringen/)

De beroemde Weense dichter en toneelschrijver Franz Grillparzer, vriend van Franz Schubert, schreef bij het overlijden van de componist: Hij bracht muziek in de poëzie, de tonen en de spraak…Hij liet de dichtkunst klinken en de muziek spreken.
Schubert, het genie, die met zijn pakweg 600 liederen als geen ander poëtische taal verklankte, tegenover Satie, de altijd schertsende vrijdenker…