Dromend van Amaro
Sinds Amaro stierf kan ik ’s nachts niet slapen;
en als ik slaap, zie ik hem door tranen in een droom.
Vorige zomer was hij wel drie voet hoog;
deze lente zou hij zeven zijn geworden.
IJverig was hij en wilde weten hoe een goede zoon te zijn;
hij las zijn boeken en kon de ‘De keizerlijke hoofdstad’ reciteren.
Als eerste las hij Binwang’s ‘Een oud thema’.
Dat het medicijn je pijn verdreef duurde slechts tien dagen;
toen nam de wind je ziel naar de Negen Bronnen mee.
Sindsdien haat ik de goden, haat ik ook de boeddha’s;
beter was het als er nooit een aarde of een hemel was geweest.
Vaak staar ik naar mijn beide knieën en lach een holle lach;
en rouw ook om jouw broertje in zijn vers gedolven graf.
Na Amaro stierf ook zijn jongere broertje.
Laozi zegt: ook al heb je de parel, je zal om de oester treuren;
Zhuangzi wist: al houd je nog hun hulzen, je huilt om de cicaden.
Onverdraaglijk is hoe je zusjes jouw naam lopen te roepen;
niet om aan te zien is jouw moeders verdriet om je verscheiden.
Eerst dacht ik dat de onrust in mijn maag minder was;
waarom is dan plots die pijn weer opgelaaid?
Zijn moerbeiboog boven de deur, zijn kreupelhouten pijlen;
zijn stelten bij het hek, zijn rijzweepje van wingerd.
In de tuin de bloemen uit de zaadjes die we plantten uit plezier;
op de muur de woordjes die hij leerde schrijven.
Elke keer dat ik me zijn stem of lach herinner, is hij weer hier;
maar de ijdele hoop hem echt te zien eindigt in verdoving.
Voordat je bij Sumeru bent zal je miljoenen keren zijn verdwaald;
vóór je wedergeboorte zullen eerst drieduizend werelden verduisteren.
Geloofd zij de bodhisattva van meedogendheid:
bescherm mijn kind, zet hem op de grote lotus!
夢阿満。阿満亡来夜不眠。偶眠夢遇涕漣漣。身長去夏餘三尺。歯立今春可七年。従事請知人子道。読書諳誦帝京篇。初読賓王古意篇。薬治沈痛纔旬日。風引遊魂是九泉。爾後怨神兼怨仏。当初無地又無天。看吾両膝多嘲弄。悼汝同胞共葬鮮。阿満已後、小弟次夭。莱誕含珠悲老蚌。荘周委蛻泣寒蝉。那堪小妹呼名覓。難忍阿嬢滅性憐。始謂微微腸暫続。何因急急痛如煎。桑弧戸上加蓬矢。竹馬籬頭著葛鞭。庭駐戯栽花旧種。壁残学点字傍辺。毎思言笑雖如在。希見起居惣惘然。到処須弥迷百億。生時世界暗三千。南無観自在菩薩。擁護吾児坐大蓮。
Sugawara no Michizane 菅原道真 (845-903) is de enige Japanse dichter die het letterlijk tot goddelijke status heeft geschopt. Vandaag de dag wordt hij in zo’n veertienduizend tempels door het hele land aanbeden als Tenjin 天神, ‘de hemelgod’, een godheid die vooral van pas komt bij toelatingsexamens voor universiteiten en middelbare scholen.
Geschreven in de eerste helft van de jaren 880; Geschriften van het Sugawara-huis (Kanke bunsō) 2:117. De twee ingelaste opmerkingen (zgn. ‘eigen noten’, Jp. jichū 自注) zijn van de dichter zelf. Luo Binwang 駱賓王 (ca. 619-684?) was een dichter uit de vroege Tang-dynastie. Zijn lange gedicht ‘De keizerlijke hoofdstad’ (Ch. Dijing pian, Jp. Teikyō hen 帝京篇) werd in Heian-Japan (794-1185) gebruikt als oefentekst voor jonge jongens die Chinees begonnen te leren.
Welk gedicht Michizane bedoelt met ‘Binwang’s ‘Een oud thema’ [Ch. Guyi pian, Jp. Ko’i hen 古意篇]’ is onduidelijk. Een tekst met die naam is van de hand van Binwang niet bekend; wel kennen we een ‘Chang’an: een oud thema’ (Chang’an guyi 長安古意) van Binwang’s tijdgenoot Lu Zhaolin 盧照鄰 (ca. 630-ca.685), dat ook over de keizerlijke hoofdstad gaat. De grand old man van Sinitische studieën in het klassieke Japan Kawaguchi Hisao (1910-1993) suggereert dat het mogelijk een alternatieve naam voor Binwang’s autobiografische gedicht ‘Lang geleden’ (Chouxi pian 疇昔篇) betreft. Bewijs daarvoor is er niet echt.
De Negen Bronnen (kyūsen 九泉) of Gele Bronnen (kōsen, ook wel yomi, 黄泉) bevinden zich in het dodenrijk. Regels 13 en 14 vormen een filosofisch couplet met obscure verwijzingen naar daoïstische denkers. De strekking ervan is de veranderlijkheid en vergankelijkheid van het bestaan.
2 reacties op “dat gat waar een kind hoort te zijn”
Heel triest, dit gedicht, dat het diepe verdriet van de vader beeldend verwoordt. Het maakt duidelijk dat in een tijd waarin de levensverwachting veel lager was, het verdriet om gestorven gezinsleden wel degelijk heel intens was. Niks geen berusting, ‘sindsdien haat ik de goden’.
Wat een ontroerend mooi gedicht, ik kan het wel eindeloos herlezen!